poštovani u prilogu Vam dostavljamo naše prijedloge S poštovanjem, Tomislav Lončar, tajnik HUZP-a PRAVILNIK O NAČINU I UVJETIMA OBAVLJANJA DJELATNOSTI ELEKTRONIČKIH KOMUNIKACIJSKIH MREŽA I USLUGA Javnu raspravu pokrenuo HAKOM i rok slanja prijedloga je do 21.studenoga 2011.g. PRIJEDLOZI HUZP-A U članku 7. stavku 6. iza riječi „pretplatničkih ugovora“ dodati tekst „ili cjenika usluga“. Članak 8. dodati stavak 2-a Ukoliko operator javnih komunikacijskih usluga ne dostavi sve potrebne dokumente iz stavka 2. potrošačevo odustajanje od ugovora nije vremenski ograničeno i može odustati od ugovora bez ikakvih posljedica po njega. Obrazloženje: davatelji usluga često ne žele dati potrošačima sve podatke i dokumentaciju koju su obvezni dati i ako to potrošač nije dobio onda ima pravo odustati od ugovora. Članak 8. Stavak 4 brisati Obrazloženje: Dozvoljava se diskrecione ocjene davatelja usluge koji može na temelju svog dojma nekome pružiti ili odbiti uslugu. Diskreciona ocjena se može bazirati samo na Zakonu. Kako davatelj usluge može procijeniti i kako može znati da potrošač nema namjeru platiti svoja dugovanja? (4) Operator može odbiti zahtjev iz stavka 1. ovoga članka u slučaju kada procijeni da podnositelj zahtjeva neće biti u mogućnosti, ili nema namjeru podmiriti svoja buduća ili već dospjela, a neosporena dugovanja za korištene javne komunikacijske usluge. Operator mora prihvatiti zahtjev iz stavka 1. ovoga članka ako podnositelj zahtjeva pruži odgovarajuće osiguranje za plaćanje usluga što uključuje, ali ne ograničava se na: Članak 8. dodati stavak 13-a Ne dobije li pretplatnik obavijest iz točke 13 i ugovore o produženju pretplatničkog odnosa tada može raskinuti ugovor bez ikakvih posljedica po njega Obrazloženje: Često se do sada dešavalo da davatelji telekomunikacijskih usluga nisu poslali sve prateće dokumente posebno kada bi zatražili produženje usluge putem telefona. Članak 9. Dodati stavak 2-a Ukoliko operator javnih komunikacijskih usluga ne dostavi sve potrebne dokumente iz stavka 2. Potrošačevo odustajanje od ugovora nije vremenski ograničeno i može odustati od ugovora bez ikakvih posljedica po njega. Obrazloženje: davatelji usluga često ne žele dati potrošačima sve podatke i dokumentaciju koju su obvezni dati i ako to potrošač nije dobio onda ima pravo odustati od ugovora. Članak 16 stavak 2. (2) Operator javnih komunikacijskih usluga ima pravo u svojim općim uvjetima poslovanja utvrditi i druge razloge, osim razloga navedenih u stavku 1. ovog članka, zbog kojih se može privremeno isključiti pretplatnička telekomunikacijska terminalna oprema iz javne elektroničke komunikacijske mreže u skladu s odredbama Zakona i propisa donesenih na temelju Zakona. Obrazloženje : Treba navesti razloge i ne smije se dozvoliti operatoru da isključuje i navodi razloge kako hoće mora točno navesti razloge koji mogu biti povod isključenja U članku 16. stavku 6. tekst „tri (3)“ zamijeniti sa „šest (6)“. Operator javnih komunikacijskih usluga mora pretplatniku, na njegov zahtjev, privremeno isključiti pretplatničku telekomunikacijsku terminalnu opremu iz javne elektroničke komunikacijske mreže najmanje jedanput godišnje, u trajanju do tri (3) mjeseca. Obrazloženje: Smatram da nema prepreka ne omogućiti duži period privremenog isključenja. U članku 16. stavku 9. Cijena usluge ponovnog uključenja privremeno isključene pretplatničke telekomunikacijske terminalne opreme utvrduje se cjenikom operatora, pri čemu cijena ne smije biti veća od cijene ponovnog uključenja privremeno isključene pretplatničke telekomunikacijske terminalne opreme do koje je došlo bez zahtjeva krajnjeg korisnika. Iza teksta „veća od“ dodati tekst „ugovorene mjesečne ili tromjesečne naknade za pristup javnoj elektroničkoj komunikacijskoj mreži, odnosno“. Na kraju briše se točka i dodatke tekst „, što je povoljnije za krajnjeg korisnika.“ Obrazloženje: Visina naknade za ponovno uključenje doseže iznos koji je nekoliko puta veći od ugovorene naknade za pristup javnoj elektroničkoj komunikacijskoj mreži, te samim time pružanje ovakve usluge nema smisla jer troškovna je mnogostruko veća od „držanja mobitela u ladici“. 20. stavak 1. točku 4. ako krajnji korisnik ne dostavi sve potrebne podatke koji omogućuju njegovu jednoznačnu i trenutačnu identifikaciju. Brisati stavak1. točku 4. Obrazloženje: Davatelji usluga često od potrošača traže podatke koji zakonski nemaju pravo tražiti ili im potrošač to ne treba dati , a time uvjetuju uslugu tim podacima Članak 20 stavak 2. (2) Operator javnih komunikacijskih usluga ima pravo u svojim općim uvjetima poslovanja, sukladno Zakonu i drugim propisima, utvrditi i druge razloge, osim razloga navedenih u stavku 1. ovoga članka, zbog kojih se može raskinuti pretplatnički odnos odnosno trajno isključiti pretplatnička telekomunikacijska terminalna oprema iz javne elektroničke komunikacijske mreže. Brisati članak Ako prema Zakonu ili drugom pravnom aktu postoje i neki drugi razlozi za prestanak odnosa oni moraju biti navedeni i ne smije se dopustiti davatelju usluge da temeljem svoje ocjene nekoga isključi. Članak 20. Dodati stavak 4. Krajnji korisnik ima pravo raskinuti ugovor bez ikakvih posljedica po njega ako od operatora javnih komunikacijskih usluga nije dobio sve potrebne dokumente iz članka 8.stavak 2 i članka 9. Stavak 2. Članak 24.stavak 1.točka 1. 1.obvezni su nadzirati uobičajeno ponašanje krajnjih korisnika prigodom uporabe javnih komunikacijskih usluga, te ih u najkraćem mogućem roku POUZDANO upozoriti o svakom neuobičajenom i iznenadnom povećanju troška korištenja javnih komunikacijskih usluga tijekom svakog pojedinačnog obračunskog razdoblja, što može ukazivati na zlouporabu ili neovlašteno korištenje. Upozorenje krajnjem korisniku uslijedit će ako je korištenje dvostruko veće od prosječnog korištenja javnih komunikacijskih usluga u prethodna tri (3) mjeseca (osim ako nije drugačije utvrdeno odlukom nadležnog regulatornog tijela). Poslije riječi „u najkraćem mogućem roku…. dodati riječ pouzdano upozoriti“ Obrazloženje: Pouzdano upozoriti znači da potrošač svakako primi poruku , ako je poslana SMS-om da odgovori na nju povratnom porukom i da se javi u telekomunikacijski centar. Bilo je slučajeva da su poruke poslane na ukraden mobitel. Članak 24. Dodati stavak 6-a Usluge koje se ne naplaćuju, besplatni pozivi i pozivi na telefonske brojeve za slučaj pomoći moraju biti besplatni i kada korisnik zove iz drugih mreža. Obrazloženje: Kod jednog davatelja usluge potrošač koristi fiksni telefon. Telefon ne radi i on se žali davatelju usluge , ali putem mobitela koji ima kod drugog davatelja usluge. Na taj način dolazi do povećanih troškova. Članak 26. Dodati stavak 4-a (4-a) Operatori javnih komunikacijskih usluga obvezni su o evidentiranom primitku svakog pisanog prigovora obavijestiti potrošača pod kojim je brojem prigovor zaprimljen Obrazloženje: Operatori ne obavještavaju potrošače o broju pod kojim su prijavu zaprimili bilo telefonom, e-poštom ili osobnim kontaktom , te potrošač ne zna na koji način dokazati da je prijava zaprimljena i često se dešava da kada mu se prijava ne riješi ponovo zove telefonom i priča priču ispočetka, a na predloženi način samo bi rekao moja je prijava pod brojem xxx. U članku 34. Stavak 4 riječi vrijednost 60% zamijeniti sa 80%. Obrazloženje: Navedenom odredbom HAKOM pogoduje operatorima da pružaju nekvalitetnu uslugu, povećaju broj širokopojasnih priključaka i ostvaruju profit, umjesto da kvaliteta priključaka bude veća u odnosu na one čija je brzina veća od 10Mbit/s. Stoga predlažem da mjesečna naknada krajnjem korisnika za korištenje usluge budu u visini postotka pružene brzine u odnosu na maksimalnu, što je i u skladu sa Zakonom o obveznim odnosima. U članku 45 stavku 2. (2) Nakon najave iz prethodnog stavka potrebno je omogućiti prekid poziva u roku od najmanje dvije sekunde prije početka naplate poziva. Istek roka prije početka naplate poziva mora biti označen tonskim signalom kako bi krajnji korisnik mogao pravovremeno odustati od uporabe usluge. riječ „dvije“ zamijeniti sa „tri“. U članku 55. stavku 1. (1) Ako se usluga koristi za prikupljanje donacije, operator usluge s posebnom tarifom je obvezan jasno naznačiti koji dio se odnosi na donaciju, a koji dio na pokrivanje troškova operatora usluga s posebnom tarifom. Operator usluge s posebnom tarifom je obvezan ovu informaciju pružiti na svojim službenim internetskim stranicama i na internetskim stranicama pripadajuće humanitarne akcije i to najkasnije s početkom njene realizacije. Obrazloženje: iza teksta „humanitarne akcije“ dodati tekst „i u promidžbenim porukama“. Obrazloženje: Smatram da HAKOM ovim prijedlogom omogućuje zavaravajuća jer se potencijalnim donatorima pruža nejasna i dvosmislena informacija o tome da dio sredstva koji želi donirati zapravo ide operatoru a ne u donaciju. U pravilu sa objavom humanitarne akcije svim donatorima treba pružiti navedenu informaciju u svim sredstvima informiranja koja koriste za pozivanje donatora. Članak 63. Stavak 1. (1) Operatori javnih komunikacijskih usluga obvezni su započeti s primjenom obveza iz odredbi stavaka 1., 2., 3., 4., 5., 6., 11., 12. i 13. članka 34. ovog pravilnika najkasnije s danom 01. srpnjem 2012.godine. Datum 01. srpnja 2012.godine zamijeniti s 1.ožujkom 2012.g. Obrazloženje: Na ovakav način se daje previše vremena davateljima usluga da ne moraju svoje poslovanje uskladiti s potrebama potrošača.HAKOM postupa neprimjereno budući da odgađa primjenu određenih članaka Pravilnika koji imaju za cilj zaštitu potrošača sve do 01. srpnja 2012.
Dokument u prilogu:
elektronicke PRIJEDLOZI pravil111025.doc