U nadolazećoj godini očekuje nas jasniji način promidžbe i prodaje elektroničkih komunikacijskih usluga, prvenstveno putem sredstava daljinske komunikacije, kao što je prodaja putem telefona, uspostava Registra za potrošače ˝Ne zovi˝, namijenjenog korisnicima koji ne žele da ih trgovci pozivaju, ali i nove aplikacije koje će uštedjeti vrijeme i olakšati administrativne poslove za građane.
ZAGREB, 28. prosinca 2015. – Nadolazeća godina nosi određene novosti na području elektroničkih komunikacija, a korisnicima je svakako najzanimljivija već najavljena uspostava Registra za potrošače ˝Ne zovi˝, koji će svim pretplatnicima telefonskih usluga, ako to budu željeli, omogućiti upis njihovih brojeva u Registar, čime ih trgovci koji se bave prodajom i promidžbom putem telefona više neće smjeti nazivati ili slati SMS/ MMS poruke.
Prije puštanja u rad Registra „Ne zovi“, koji se očekuje u drugoj polovici 2016., početkom sljedeće godine provest će se i javna rasprava o izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga u dijelu obveza jasnog i transparentnog načina promidžbe i prodaje elektroničkih komunikacijskih usluga, prvenstveno putem sredstava daljinske komunikacije, kao što je prodaja putem telefona. Na ovaj način će se osigurati jednoobraznost u postupcima promidžbe i prodaje od strane operatora kako bi korisnici raspolagali sa svim potrebnim informacijama prilikom odluke žele li neku uslugu ili ne, kao i davanje jasnijih informacija o pravima korisnika u slučaju ovakvog načina sklapanja ugovora za izabrane usluge. Zajedno s Registrom, ove izmjene podzakonskih propisa će osigurati veći stupanj zaštite korisnika elektroničkih komunikacija, poglavito osoba starije životne dobi, koji su se pokazali kao najranjivija skupina potrošača u slučajevima daljinske prodaje i promidžbe.
U nadolazećoj godini nastavlja se HAKOM-ov program digitalizacije poslovanja, odnosno započet će se s izradom dvije nove aplikacije usmjerene jednostavnijem, jeftinijem i bržem rješavanju zahtjeva građana ili tvrtki: e-pravo puta i e-glavni projekti. Digitalizacijom podnošenja i rješavanja zahtjeva za pravo puta ili dobivanja potrebnih potvrda glavnih građevinskih projekata, HAKOM će se još više približiti krajnjim korisnicima i ostalim dionicima tržišta elektroničkih komunikacija. Sredinom 2016. HAKOM u okviru svojeg Interaktivnog GIS portala planira objaviti podatke o odašiljačima mreža pokretnih komunikacija te televizijskim odašiljačima. Time će javnosti biti dostupni osnovni podatci o radijskim postajama na zemljopisnoj podlozi, što će olakšati i ubrzati pristup informacijama.
Početkom 2016. očekuje se i javna rasprava o Pravilniku o načinu i uvjetima pristupa i zajedničkog korištenja elektroničke komunikacijske infrastrukture i druge povezane opreme kako bi se uklonile određene nejasnoće oko načina popunjavanja cijevi i refundiranja troškova te detaljnije propisao proces ugovaranja zajedničkog korištenja kabelske kanalizacije. Sredinom 2016. započet će provjera ispunjenosti obveza povećanja brzina pristupa internetu na minimalno 30 Mbit/s kod ciljanih korisnika obuhvaćenih HAKOM-ovim programom potpora, kao što su mnoge školske i zdravstvene ustanove u RH do kojih je uz pomoć HAKOM-ovih potpora izgrađena infrastruktura za velike pristupne brzine internetu. U 2016. će se donijeti i odluke o veleprodajnim cijenama operatora sa značajnom tržišnom snagom, temeljenih na rezultatima ažuriranih troškovnih modela. Naime, troškovni modeli su završeni 2013. nakon čega su bile donijete trenutno vrijedeće odluke o veleprodajnim uvjetima među operatorima na hrvatskom tržištu elektroničkih komunikacija, a odlukama u 2016. HAKOM će definirati uvjete za sljedeće razdoblje.
Nastavno na zaključke Svjetske radiokomunikacijske konferencije, održane u studenom ove godine (WRC-15), HAKOM će tijekom sljedeće godine usklađivati propise vezano uz uporabu radiofrekvencijskog spektra u RH. Time će za pojedine frekvencijske pojaseve biti moguće proširenje postojećih usluga (npr. mreža pokretnih komunikacija ili drugih mreža radijskih komunikacija). HAKOM i u 2016., u suradnji s dionicima i čimbenicima na tržištu, nastavlja rad na pripremi za prelazak na zemaljsko odašiljanje TV signala u DVB-T2 tehnologiji i na oslobađanju "druge digitalne dividende".
Kao rezultat sustavnih aktivnosti HAKOM-a, koje su poduzimane po pitanju talijanskih smetnji tijekom posljednjih godina pri međunarodnim institucijama, prije ljeta očekuje se značajno smanjenje ili potpuni prestanak istokanalnih smetnji u TV pojasu. Ukoliko talijanska strana ne bude slijedila odredbe i rokove iz propisa koje je donijela posljednjih mjeseci, nakon upornih pritisaka s hrvatske strane, HAKOM će i nadalje, sukladno svojim ovlastima, inzistirati na rješavanju ovog problema putem međunarodnih institucija i Radne grupe za prekograničnu koordinaciju pri savjetodavnoj Skupini za politiku upravljanja radiofrekvencijskim spektrom Europske komisije.
Više o planovima HAKOM-a za sljedeću godinu može se pronaći u Godišnjem programu rada HAKOM-a za 2016. na poveznici
default.aspx?id=512
# # #
Za sve dodatne informacije molimo kontaktirajte:
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM)
Ulica Roberta Frangeša Mihanovića 9
10110 Zagreb
Tel. + 385 (0)1 700 70 07
Fax. + 385 (0)1 700 70 70
Novinarski upiti postavljaju se na službenoj web stranici HAKOM-a na adresi: https://www.hakom.hr
O HAKOM-u:
HAKOM (
www.hakom.hr) -
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti – osigurava pretpostavke za ravnopravno tržišno natjecanje, stabilan rast i prostor za inovacije na tržištima elektroničkih komunikacija te poštanskih i željezničkih usluga. HAKOM štiti interese korisnika i osigurava mogućnost izbora usluga po prihvatljivim cijenama, određuje održive konkurentne uvjete operatorima, davateljima poštanskih usluga i željezničkim prijevoznicima uz pravedne uvjete za povrat ulaganja te pruža podršku ekonomskom rastu, javnim uslugama i kakvoći života u RH primjenom suvremenih tehnologija. Strateški ciljevi HAKOM-a su unaprjeđenje regulacije tržišta elektroničkih komunikacija te željezničkih i poštanskih usluga, podržavanje rasta ulaganja i inovacija u tržišta, učinkovita uporaba ograničenih resursa, ubrzani rast širokopojasnih usluga, velika ponude komunikacijskih, željezničkih i poštanskih usluga, zaštita i informiranje korisnika, izgradnja učinkovitog i sveobuhvatnog informacijskog sustava, određivanje i ugradnja učinkovitih procesa te stjecanje multidisciplinarnih stručnosti i znanja u području reguliranja tržišta.