Arhiva prethodnih godina

Javio nam se čitatelj koji kaže da ima problema s priključkom interneta, telefona i televizije na kućnu adresu. Korisnik je potpisao ugovor za paket usluga, koji je trebao stići u roku 2 – 3 tjedna na kućnu adresu.  Ogorčen je jer nakon dva mjeseca još uvijek nema kompletnu uslugu koju je zatražio.
Koliki je rok za spajanje usluge?
Zašto je morao potpisivati novi ugovor?
Zar kod jednog operatera nije uvijek isti način dobivanja signala?
Čitatelj kaže da su se djelatnici više puta izgovarali "nije do nas". Zašto?
Zar djelatnici nekog operatera prije potpisivanja ugovora ne provjeravaju dostupnost neke usluge na određenom području? Nisu li to dužni napraviti?
Je li to zavaravanje potrošača ako nam daju da potpišemo ugovor za neku uslugu za koju se kasnije ispostavi da ju ne možemo koristiti?
Ima li čitatelj pravo na manje račune ili odštetu jer nije mogao koristiti kompletnu uslugu?
  Ivančica Ladišić,
  24sata.hr

HAKOM: 
prilikom ugovaranja usluge u nepokretnoj elektroničkoj komunikacijskoj mreži operator je obvezan najkasnije u roku od 45 dana od dana potpisivanja zahtjeva od strane korisnika realizirati zatraženu uslugu. U slučaju ako operator nije realizirao uslugu u roku korisnik ima pravo odustati od zahtjeva, odnosno raskinuti ugovor, bez plaćanja naknade. Isto tako, operator od dana potpisivanja zahtjeva mora u roku od najviše 25 dana obavijestiti korisnika kada će usluga biti realizirana. Navedeni rok je operatoru potreban kako bi mogao provesti potrebne predradnje, a koje uključuju provjeru postojanja potrebne infrastrukture te, ovisno o potrebi, iznajmljivanje infrastrukture od drugog operatora. Prilikom potpisivanja zahtjeva za usluge kod novog operatora korisnik mora potpisati i dodatni dokument koji omogućava novom operatoru prijenos broja te da u ime korisnika raskine postojeće usluge kod prethodnog operatora. Može se dogoditi da operator navedeni dokument greškom nije dao korisniku na potpis pa to može biti razlog ponovnog potpisivanja. Realizacija usluge prilikom iznajmljivanja infrastrukture drugog operatora može kasniti, ali navedeno ne utječe na mogućnost korisnika da odustane od usluge nakon 45 dana i zatraži uslugu od drugog operatora. Općenito treba reći da se u svim slučajevima kada željeni operator mora iznajmiti tuđu pristupnu infrastrukturu može očekivati dulji rok realizacije nego kada operator ovisi samo o svojoj infrastrukturi. U slučaju kašnjenja realizacije usluge korisnik ima pravo na naknadu od 240 kuna po danu za svaki dan kašnjenja (maksimalno za petnaest dana kašnjenja). Vezano uz oglašavanje i dostupnost usluge, stava smo kako je jedino profesionalno ponašanje uvijek paziti može li se neka ponuđena usluga bez problema realizirati ili ne i to jasno komunicirati korisniku. U slučaju djelomične realizacije usluge korisnik može odustati od usluge ili koristiti uslugu do njene popune realizacije, ali mu je operator obvezan umanjiti mjesečnu naknadu za razdoblje nepotpune usluge.

HAKOM
25. 2. 2016
 
Pitanje čitatelja:
Supruga od ranije ima ugovorenu pretplatu sa operatorom Hrvatski Telekom. Na njeno ime ugovorena je pretplata za koju nije imala saznanja, vjerujemo da je to netko u njeno ime pokrenuo, odnosno da je došlo do krađe identiteta. Slučaj smo prijavili policiji i odvjetničkom društvu ali nismo dobili povratni odgovor. Mi uslugu nismo koristili niti smo ju tražili. Ne znamo što nam je činiti, koja su naša prava?

Moj otac je prije 9 godina bio žrtva prevare. Naime, ukradeni su mu dokumenti te je ugovorena pretplata sa operatorom Hrvatski Telekom, i načinjen veliki dug. Nakon 8 godina dolazi nam od odvjetničkog društva ovrha. Moj otac je preminuo. Kako je moguće da se ovrha izdaje na mrtvu osobu.

Što dakle, mogu učiniti?
Kako mogu dokazati da mu je identitet ukraden?
Nasljeđuju li djeca i dugove pokojnika?
  Ana Trgovac,
  24sata.hr

HAKOM:
krađe identiteta, zlouporaba osobnih podataka i prijevare od strane trećih osoba nažalost česta su pojava te HAKOM kontinuirano upozorava operatore na ove okolnosti, kako bi prilagodili svoje poslovanje i zaštitili korisnike, osobito u situacijama daljinske prodaje (prodaja putem telefona i internetom). Tako korisnici imaju pravo na raskid ugovora sklopljenog na daljinu u roku od 14 dana od dana dostave obavijesti o sklopljenom ugovoru ili u roku od godine dana ukoliko ovu obavijest nikad nisu zaprimili.

Međutim, navedeno se ne može u potpunosti spriječiti regulacijom načina pružanja usluga, budući da se radi o kaznenim radnjama trećih osoba, na koje HAKOM kao institucija nema mogućnosti utjecaja, niti je za isto nadležan. Obzirom na ozbiljnost štetne posljedice za korisnike, važno je uvijek naglašavati da bilo kakvu prijevaru i krađu identiteta treba prijaviti nadležnoj policijskoj  postaji te o tome informirati operatora. Operatori će u pravilu po okončanju kaznenog postupka, ukoliko se pronađe počinitelj, stornirati naplatu prema oštećenom korisniku. Isto tako je potrebno voditi računa da se bilo kakva krađa ili gubitak osobne iskaznice odmah prijavi, a nakon koje prijave će operatori svaki ugovor sklopljen na ime korisnika nakon prijave gubitka ili krađe smatrati ništavim.

U odnosu na Vaš upit o pokrenutom ovršnom postupku, ne možemo ulaziti u detalje, budući da se radi o postupku za ispravnost kojeg HAKOM nije nadležan. Međutim, potrebno je znati da je zastara potraživanja u konkretnom slučaju godina dana od dana dospijeća te da se ovršni postupak ne može pokrenuti protiv umrle osobe, ali je moguće da isti bude pokrenut protiv nasljednika. Nadalje, prema  članku 19. Pravilnika o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga (NN br. 154/11, 149/13, 82/14 i 24/15) smrću pretplatnika koji je fizička osoba prestaje pretplatnički ugovor. Ako se nakon smrti pretplatnika nasljednici, odnosno članovi zajedničkog kućanstva, nastave koristiti javnim komunikacijskim uslugama sadržanim u njegovom pretplatničkom ugovoru, smatra se da su time izrazili volju za nastavkom pretplatničkog ugovora. U tom slučaju nasljednici ili članovi zajedničkog kućanstva su obvezni od operatora javnih komunikacijskih usluga zatražiti prijenos pretplatničkog ugovora na svoje ime.

HAKOM
15. 2. 2016
Prije nekoliko godina ukraden mi je mobitel. Napravljen mi je velik račun koji nije plaćen jer je nastao nakon krađe.
Sada mi je nakon puno godina sjela ovrha od FINA-e, te me T-Mobile tereti za 15.000 kuna duga!
Najčudnije je što nikad nikakvu obavijest o dugovanju nisam dobila. Tko je u pravu te što mogu sada napraviti?
  Vedran Mušura,
  24sata.hr

HAKOM nije nadležan za postupke ovrhe iako se radi o računu za elektroničke komunikacijske usluge. Potrebno je slijediti uputu o pravnom lijeku i podnijeti prigovor na rješenje o ovrsi nakon čega čitateljica može dokazivati svoje navode u daljnjem postupku.

HAKOM
26. 2. 2014
 
Pitanje čitatelja:
Potpisao sam ugovor s T-Mobileom prošle godine, te u ugovoru piše kako imam popust 50 posto prvih godinu dana trajanja ugovorne obveze. No, iz T-Mobilea su mi u zadnjem mjesecu poslali punu cijenu usluge!
Imam li pravo raskinuti ugovor jer operater očito nije ispoštovao ugovorne obveze?
Kako to mogu napraviti?
  Vedran Mušura,
  24sata.hr

Uvjetima korištenja tarifnog modela koji korisnik koristi preciznije je propisan način na koji se ostvaruje i obračunava popust. Kako bi se preciznije utvrdile činjenice, čitatelj može podnijeti pisani prigovor operatoru na ispostavljeni račun za uslugu u roku od 30 dana od dana dospijeća računa. Ukoliko bude nezadovoljan odgovorom, može se žaliti povjerenstvu za pritužbe potrošača pri operatoru, a ako ni tim odgovorom ne bude zadovoljan može podnijeti zahtjev za rješavanje spora HAKOM-u. Utvrdi li se da je operator pogrešno obračunao svoje usluge, korisniku se umanjuje račun. U ovom slučaju čitatelj ne bi imao pravo na prijevremeni raskid ugovora, a zahtjev za raskid ugovora u pravilu je potrebno podnijeti pisanim putem uz dokaz o identitetu podnositelja.

HAKOM
27. 2. 2014

Neke tvrtke naplaćuju pozive na brojeve s posebnim tarifama (npr. 060....) i onda kada se njihovi djelatnici uopće ne jaljaju na telefon već onaj tko pokuša dobiti informaciju ili uslugu sluša muziku koju puštaju. Znači, iako građanin do djelatnika te tvrtke uopće ne dođe jer mu se nitko nije javio, oni uredno naplate poziv prema svojim tarifama.Zanima nas da li je to protuzakonito, koji zakoni i članci zakona su time prekršeni te kolike su eventualne kazne? Također, zanima nas što može napraviti građanin kome se to dogodilo? Mogu li i kako tražiti povrat novca ako je to protuzakonito?
Uz to, zanima nas da li je sukladno zakonu da tvrtke u vlasništvu grada ili države imaju brojeve telefona s posebnim tarifama (060....) na koje ih građani zovu zbog informacija.
Tina Legin,
24sata.hr

Pravilnik o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga propisuje da pružanje usluge nakon uspostave poziva (početka naplate) ne smije biti bezrazložno odgođeno, odnosno pozivatelj ne smije biti stavljen na čekanje, osim ako se vrijeme provedeno na čekanju ne naplaćuje. Slijedom navedenog, u slučaju da je došlo do naplate poziva, korisnik ima pravo uložiti prigovor svom operatoru na račun, odnosno obračunati iznos za pozive unutar kojih nije ostvarena svrha usluge. Nadalje, HAKOM na temelju prijave korisnika ili po službenoj dužnosti provjerava pružanje usluga s 06x numeracijom i u slučaju nepravilnosti u postupku inspekcijskog nadzora donosi rješenje kojim može propisati kaznu i/ili oduzimanje numeracije ili zatražiti od operatora usluge usklađenje s važećim propisima.

Numeracija 060 je sukladno Planu numeriranja određena za pružanje usluga općeg sadržaja te je poslovna odluka svake tvrtke hoće li usluge informacija pružati putem numeracije za usluge s posebnom tarifom, besplatnog broja (0800) ili zemljopisnog broja (01, 051, 021…).

HAKOM
29. 3. 2014
Liderpress piše: Mobilni operateri najavili su da će povećati cijene mobilnih usluga, a nakon što je stupio na snagu izmijenjeni Pravilnik o plaćanju naknada za pravo uporabe adresa, brojeva i radiofrekvencijskog spektra kojim su telekom operatorima povećane te naknade. Vidi: http://liderpress.hr/tehnopolis/telekomi-najavili-povecanje-cijena/
Pitanje:
hoće li temeljem ovog poskupljenja korisnici moći raskinuti pretplatničke ugovore bez plaćanja penala?
Paulo Gregorović,
Glas Istre
Poštovani,danas je HAKOM objavio stručno mišljenje vezano za izmjene cijena mobilnih operatora u kojem možete pronaći odgovor na Vaše pitanje. Stručno mišljenje HAKOM-a možete pronaći na: default.aspx?id=48

HAKOM
24.5.2014.
Posavska Hrvatska, tjednik za društveno-političke teme iz Slavonskog Broda priprema tekst vezan za postavljanje telekomunikacijske infratsrukture na području Brodsko-posavske županije pri čemu smo imali nekoliko sugovornika koji se, s različitih aspekata, bave i ovim pitanjima. Međutim, nitko od njih, budući da su svi s područja Slavonskog Broda, nije nam mogao dati podatak o tome koliko je bilo zahtjeva za postavljanje takvih objekata (svih vrsta, od baznih stanica do "običnih" antena), koliko ih je i iz kojih razloga odbijeno, koliko vraćeno na "popravni" te koliko ih je, naposlijetku, postavljeno.
Molila bih vas, stoga, ako nam možete poslati nešto od ovih podataka s barem okvirnim brojevima, ali i druge pojedinosti koje bi za javnost Slavonskog Broda i Brodsko-posavske županije bili zanimljivi, pogotovo što se ovih dana ponovno aktualizira pitanje lokacija na koje je dozvoljeno postavljanje baznih stanice pri čemu se tvrdi da su hrvatski uvjeti puno blaži od onih u ostalim zemljama Europske unije.
  Marija Ravlić,
  novinarka Posavske Hrvatske

HAKOM izdaje dozvole za uporabu radiofrekvencijskog spektra kojima su određeni uvjeti dodjele i uporabe radiofrekvencijskog spektra. Sukladno Zakonu o elektroničkim komunikacijama (NN br. 73/08, 90/11, 133/12 i 80/13), Pravilniku o uvjetima dodjele i uporabe radiofrekvencijskog spektra (NN br. 45/12 i 50/12) te odgovarajućoj dozvoli za uporabu radiofrekvencijskog spektra, operatori su dužni HAKOM-u prije početka rada radijske postaje prijaviti podatke o baznim postajama. HAKOM izdaje potvrdu o usklađenosti za pojedinu baznu postaju ako na temelju traženih podataka te obavljenih izračuna ili mjerenja utvrdi da postavljena radijska postaja ne stvara razine elektromagnetskog polja koje prelaze vrijednosti utvrđene Pravilnikom o zaštiti od elektromagnetskih polja (NN br. 98/11) Ministarstva zdravlja.
Ostalim korisnicima radiofrekvencijskog spektra HAKOM izdaje dozvole kojima su određeni detaljni tehnički parametri pojedine radijske postaje uključujući i podatke o antenskom sustavu te se slično gore navedenom provjerava zadovoljava li postavljena radijska postaja propisane razine elektromagnetskog polja.
Vrijednosti propisane navedenim pravilnikom Ministarstva zdravlja su strože od većine zemalja Europske unije i što se tiče jakosti električnog polja 2,5 puta su snižene od razina navedenih u preporuci Vijeća 1999/519/EC. Informacije o implementaciji preporuke možete pronaći na http://ec.europa.eu/health/electromagnetic_fields/eu_actions/index_en.htm.
Postavljanje antenskih prihvata baznih postaja na postojeće građevine tj. izgradnja elektroničke komunikacijske infrastrukture regulirana je Zakonom o prostornom uređenju (NN br. 153/13) i Zakonom o gradnji (NN br. 153/13), te isto nije u nadležnosti HAKOM-a nego nadležnog Ministarstva, dok su mjerila za planiranje položaja samostojećih antenskih stupova određena Uredbom Vlade RH - Uredba o mjerilima razvoja elektroničke komunikacijske infrastrukture i druge povezane opreme (NN br. 131/12).
Sukladno navedenom, dostavljamo vam podatke o broju radijskih postaja i broju lokacija (obzirom da radijske postaje različitih operatera/vlasnika mogu biti na istom antenskom stupu ili postojećem objektu) na području Slavonskog Broda, ovisno o vrsti radijskih postaja:
- broj baznih postaja/lokacija operatora pokretnih mreža: 24/18.
- broj FM radijskih postaja/lokacija: 8/2.
- broj DVB-T radijskih postaja/lokacija: 4/1.
- broj radijskih postaja namijenjenih privatnim mrežama (npr. HEP, HŽ, lokalne komunalne službe): 43/30.

HAKOM
16. 6. 2014
 
S obzirom da smo dobili pritužbe naših čitatelja da im je Bnet onemogućio prijenos programa HTV2 u HD rezoluciji, zanima nas da li je to osnovani razlog za mogući prijevremeni raskid ugovora bez naknade s obzirom na:

PRAVILNIK O TEHNIČKIM UVJETIMA I UVJETIMA UPORABE ZA OBJEKTE I TEHNIČKU OPREMU KABELSKE TELEVIZIJE
„Narodne novine“, broj 83/95 i 29/97


Članak 5.
KTV se mora izgraditi tako da se korisnicima na području koncesije osigura prijem svih domaćih radijskih i televizijskih programa za koje postoji minimalna jakost elektromagnetskog polja. Subjektivna ocjena kvalitete slike i zvuka ne smije biti manja od ocjene 4 prema HRN N.N6.134 i HRN N.N6.135.

Dakle, krši se propis po kojem bi se morao emitirati ili reemitirati cjelokupni sadržaj Multipleksa A, B, C, D i E u mreži, kodirani ili ne.
  Tonći Laura,
  Jutarnji TV - EUROPA DIGITAL d.o.o (EPH)

Operatorima koji pružaju uslugu kabelske televizije i/ili televizije putem Internet protokola nije određen obvezni prijenos sukladno članku 97. Zakona o elektroničkim komunikacijama, pa stoga neuključivanje HRT2 HD u paket Bnet-a ne može biti razlog za prijevremeni raskid ugovora. Operatori s obvezom prijenosa televizijskih programa određuju se isključivo na temelju odluke Agencije za elektroničke medije o obveznom prijenosu.

HAKOM
16. 6. 2014
 
Hakom je donio odluku da HT Grupi (HT-u, Iskonu i Optima telekomu) ukine regulaciju veleprodajnih cijena za fiksnu telefoniju (default.aspx?id=4826) i te odluke poslao na notifikaciju Europskoj komisiji (default.aspx?id=45). To je pak u skladu s novom EU regulativom koja ce u neku ruku ici na ruku velikim operaterima u cijeloj Uniji dok bi manjim, neovisnim operaterima prvo veleprodajne pa zatim i maloprodajne cijene mogle skociti ili ce im se smanjiti profitabilnost fiksnih telefonskih usluga (http://www.euractiv.com/sections/infosociety/eu-member-states-agree-deregulate-voice-markets-308668)
 
Koliko sam shvatio u mobilnim komunikacijama veleprodajne cijene su vec deregulirane sto znaci da je s ovim odlukama Hakom u cijelosti deregulirao fiksnu telefoniju u Hrvatskoj.
 
Pitanja:
1. Sto je Hakom zelio postici odlukom o ukidanju kontrole veleprodajnih HT-ovih cijena za fiksnu telefoniju s obzirom da podaci ukazuju da je HT i dalje iznimno dominantan na trzistu (UserDocsImages/2014/Odluke_rjesenja_presude/IZ-AT-TM-INTV-M1- 20140922%20%282%29.pdf ; str. 31)? Odnosi li se to samo na regulaciju veleprodajnih ili i na regulaciju maloprodajnih cijena HT Grupe u fiksnim komunikacijama?
2. Smatrate li da postoji bojazan da mali operateri time budu istisnuti s trzista ili pod pritiskom smanjenja profitabilnosti?
3. EK ocekuje navodi da Skype i WhatsApp pokazuju da konkurencije ima, te da ce se na ovaj nacin otvoriti prostor za vece investicije velikih operatera u infrastrukturu. HT je najavio daljnja ulaganja u optiku. Tvrdi da mu je Hakom dopustio GPON topologiju FTTH mreza itd. Sto ocekujete od HT-a u narednom podrucju kao posljedicu vasih novih odluka i smatrate li da su ova misljenja EK primijenjiva na Hrvatsku?
  Bernard Ivezić,
  Poslovni dnevnik

1. Prije svega, želimo naglasiti da predmetnim odlukama HAKOM nije ukinuo regulaciju veleprodajnih cijena za fiksnu telefoniju. Prijedlogom odluka koje se odnose na tržišta telefonske usluge formalno su deregulirane maloprodajne usluge HT-a i njegovih povezanih društava s obzirom da je HAKOM utvrdio da ne postoje prepreke na ovom tržištu radi kojih je potrebna prethodna regulacija. Dodatno, naglašavamo da predmetna tržišta nisu dio Preporuke o mjerodavnim tržištima koja podliježu prethodnoj regulaciji iz 2007. što znači da na razini EU od 2007. nije postojala potreba prethodne regulacije navedenih tržišta (osim ukoliko ne postoje specifične nacionalne okolnosti). Istovremeno, prijedlogom odluke vezano uz tržište pristupa javnoj komunikacijskoj mreži, HAKOM naglašava da je i dalje zadržana regulacija HT-u na veleprodajnoj razini u smislu obveze pružanja WLR usluge pod reguliranim cijenama. Isto tako, navedenom se odlukom predlaže obveza HT-u i njegovim povezanim društvima Iskonu i Optimi da svaka njihova usluga koja u sebi sadrži uslugu pristupa, kao i usluga pristupa kao samostalna usluga, mora zadovoljiti test istiskivanja marže. Tim testom se osigurava da HT i njegova povezana društva i dalje ne smiju postaviti cijene svojih maloprodajnih usluga na razinu koja bi onemogućavala alternativnim operatorima da se profitabilno natječu s njima. Znači, HT i njegova povezana društva i dalje imaju obvezu dostaviti HAKOM-u maloprodajne pakete koji u sebi sadrže uslugu pristupa kako bi HAKOM provjerio prolaze li isti test istiskivanja marže, kao što je to uostalom bio slučaj i prijašnjih godina. U članku kojeg navodite u uvodnom tekstu vezano uz novu EU regulativu napominjemo kako se radi o osvrtu na Preporuku EK o mjerodavnim tržišta koja bi trebala biti usvojena u listopadu 2014. te se zapravo ovo tržište više ne nalazi na popisu tržišta koja prema EK zahtijevaju prethodnu regulaciju. S obzirom da je HAKOM utvrdio da još uvijek postoje nedostaci na ovom tržištu, HAKOM ne predlaže deregulaciju ovog tržišta, iako EK smatra da u budućem razdoblju navedeno tržište ne treba regulirati.

2. Ne, takva opasnost ne postoji. Kao što smo već ranije objasnili, HT i njegova povezana društva i dalje imaju obvezu dostaviti HAKOM-u maloprodajne pakete koji u sebi sadrže uslugu pristupa kako bi HAKOM provjerio prolaze li isti test istiskivanja marže. Cilj testa istiskivanja marže je upravo osiguravanje uvjeta prema kojima alternativni operatori mogu poslovati profitabilno, a čime se osigurava djelotvorno tržišno natjecanje.

3. Tvrdnja da je HAKOM dopustio GPON topologiju FTTH mreža nije ispravna. Naime, HT je prije nekoliko godina izgradio GPON mrežu u skladu s tadašnjim pravilima gradnje. Prema trenutnim pravilima gradnje, HT-ova mreža treba biti otvorenija u smislu omogućavanja pristupa mreži te svaki operator, pa i HT, mora graditi mrežu u skladu s navedenim pravilima. Odluke HAKOM-a koje se odnose na definiranje cijena HT-ove veleprodajne usluge putem FTTH mreže odnose se i na već izgrađenu GPON FTTH mrežu, kao i na novu infrastrukturu koju će HT graditi po trenutnim pravilima gradnje. Naime, HAKOM je od danas na javnu raspravu pripremio novi prijedlog izračuna cijena za HT-ovu veleprodajnu uslugu putem FTTH mreže. Navedeni prijedlog u potpunosti vodi računa o održavanju uvjeta djelotvornog tržišnog natjecanja te se istim nastoji potaknuti investicije i HT-a i drugih operatora.

HAKOM je mišljenja kako je za gospodarski razvoj Hrvatske vrlo važno da krajnji korisnici počnu koristiti usluge koje se nude putem optičke infrastrukture. HAKOM vjeruje kako će novi prijedlog osigurati značajni porast u broju korisnika koji usluge koriste putem optičke infrastrukture te da tu uslugu neće nuditi samo HT, već i ostali operatori koji djeluju na tržištu putem veleprodajne usluge HT-a.

Vezano uz mišljenje EK odgovoreno je u prvom odgovoru s obzirom da je mišljenje EK više vezano uz gore navedeno tržište.

HAKOM
09. 10. 2014
 
Javio nam se čitatelj, prepaid korisnik mobilne telefonije Hrvatskog Telekoma d.d.(HT), koji tvrdi da uvijek rok valjanosti SIM-kartice određuje zadnji kupljeni bon. Tako da se zna dogoditi, da u kratkom vremenu SIM karticu korisnik nadoplati s više bonova različite vrijednosti, a da će mu valjanost SIM kartice, primjerice biti samo 10 dana ako je zadnja nadoplata bila s bonom od 25 kuna. Tada je to problem, jer, će na računu biti novca, a kartica neće biti valjana.

Smatra da prodavatelj usluge, u ovom slučaju HT-a, ne bi smio naknadno mijenjati karakteristike usluge koju je već platio, odnosno jednostrano brisati rok valjanosti prethodno kupljenog bona.

U HT-u tvrde da, ako se bon obnavlja u krećem vremenskom razdoblju s više različitih vrijednosti, da trajanje SIM kartice određuje bon najveće vrijednosti.

Molim Vas da mi odgovorite na sljedeća pitanja:

S obzirom da naš čitatelj tvrdi jedno, a HT drugo, tko je u pravu? Kako je regulirano ovo područje?
Pošto smatra da je oštećen, što može učiniti odnosno kome se može obratiti?
Prema Vašem mišljenju, jesu li uvjeti korištenja bonova za SIM kartice dovoljno transparentni?
  Ivana Barać,
  Net.hr

S obzirom da naš čitatelj tvrdi jedno, a HT drugo, tko je u pravu? Kako je regulirano ovo područje?

Člankom 36. Pravilnika o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga, (NN br. 154/11, 149/13 i 82/14, dalje: Pravilnik) propisane su obveze operatora prilikom pružanja unaprijed plaćene usluge. Prigodom aktivacije unaprijed plaćene usluge ili prigodom nadopunjavanja novčanog iznosa računa, krajnji korisnik mora na jednostavan i razumljiv način biti obaviješten o trajanju pretplatničkog odnosa. Ako nije utvrđen rok pretplatničkog odnosa, smatrat će se da pretplatnički odnos traje neodređeno vrijeme. U slučaju isteka roka bona ili raskida pretplatničkog odnosa, krajnji korisnik ima pravo na povrat ili naknadu neiskorištenog novčanog iznosa računa za javne komunikacijske usluge. Vezano za trajanje valjanosti bona, isto nije regulirano u Hrvatskoj i operator sam određuje razdoblje valjanosti bona.


Pošto smatra da je oštećen, što može učiniti odnosno kome se može obratiti?

Prilikom aktivacije SIM kartice korisnik prihvaća Opće uvjete poslovanja i Uvjete korištenja za odabrani tarifni model ili uslugu. Vezano za navedeno operator će korisnika obavijestiti kroz obavijesnu poruku i Uvjete korištenja i ukoliko korisnik smatra da operator nije postupio sukladno navedenom može podnijeti prigovor sukladno članku 50 . Zakona o elektroničkim komunikacijama (NN br. 73/08, 90/11, 133/12, 80/13 i 71/14). Nakon što korisnik provede postupak i zaprimi odgovor Povjerenstva, može u roku od 30 dana od dana zaprimanja odluke Povjerenstva podnijeti pisani zahtjev za rješavanje spora HAKOM-u na adresu Roberta Frangeša Mihanovića 9, 10110 Zagreb ili putem e-žalbi na internet stranici www.hakom.hr. Uz zahtjev je potrebno priložiti presliku cjelokupne dokumentaciju koju korisnik smatra važnom za nastali slučaj.


Prema Vašem mišljenju, jesu li uvjeti korištenja bonova za SIM kartice dovoljno transparentni?

Operatori u svojim Općim uvjetima i Uvjetima korištenja te na vlastitim internetskim stranicama imaju propisan broj dana kojim se produžuje valjanost računa unaprijed plaćene usluge. Nadalje, prilikom svake obnove računa korisnik je obaviješten SMS porukom ili glasovno do kada je trajanje računa unaprijed plaćene usluge. Ako tijekom korištenja računa dođe do nadoplate računa novim korisničkim bonom koji produljuje valjanost računa za kraći period od prethodne nadoplate, tada se navedeni dani ne zbrajaju i račun vrijedi do dana od prethodne nadoplate. Korisnik može u svakom trenutku dobiti informaciju o stanju računa i vremenu isteka računa za unaprijed plaćene usluge slanjem SMS poruke ili glasovnim pozivom automata.

HAKOM
17. 10. 2014